Het winnende team, bestaande uit Abush Derks, Aline Tuls, Bart Haagsma en Jeroen Wienen, schreef een blog over hun oplossing voor de vuurwerk problematiek binnen het voetbal.

Denken, Maken, Testen, Verbeteren - Blog Bestuurskunde Challenge
Denken, maken, testen, verbeteren… Als wij iets hebben geleerd van de Bestuurskunde Challenge, dan is het dit wel. Als je in korte tijd met een kleine groep een ingewikkelde casus wil oplossen, dan moet je bereid zijn om constant alles in twijfel te trekken, te veranderen of zelfs weg te gooien. Dat bleek ook in de Challenge: elke keer als we dachten dé oplossing te hebben gevonden, moesten we een stapje terug doen. Twee stappen vooruit, één achteruit.

Van casus naar oplossing
De probleemstelling van de casus luidde: “Vuurwerk in voetbalstadions is een probleem”. Een casus die deze week nog erg actueel bleek, zie Supporters van Ajax zijn gewond door vuurwerk. Zeven experts boden inzicht in de weerbarstige realiteit van de organisatie rondom een voetbalwedstrijd. Dat bleek ook uit de samenstelling van de experts die beschikbaar waren voor overleg: van beleidsmaker bij de KNVB tot agent in het stadion; van beleidsbepaler bij het OM tot supporterskenner bij Feyenoord. Aan ons de taak om al deze partijen te betrekken in een set van maatregelen.

Als een van de weinige groepen kozen we ervoor de probleemstelling zelf in twijfel te trekken. Op die manier konden we de (negatieve) probleemstelling omvormen naar een positieve doelstelling, namelijk: “Iedereen een fantastische stadionervaring”. Vanuit dat startpunt werd het ons duidelijk dat de grootste kansen niet lagen bij de kleine groep vuurwerkgebruikers, maar de groepen eromheen. Juist groepen die nu al openstaan voor het idee dat vuurwerk niet oké is, zijn vatbaar voor verandering.

Roken is niet gezellig
Hoe we dit willen bereiken? Door een maatschappelijke verandering in te zetten die eerder bij -bijvoorbeeld- roken is gelukt. De sigaret is jarenlang onlosmakelijk verbonden geweest met gezelligheid, op een vergelijkbare manier waarop vuurwerk dat met voetbal is. Kwam je op een feestje, dan stond er een bakje sigaretten op tafel; kom je nu in een voetbalstadion, dan zijn er fakkels en rookbommen. De tijd lijkt rijp om daar verandering in te brengen, gezien discussies over consumentenvuurwerk die steeds meer oplaaien. Zie Onderzoeksraad kritisch op vuurwerkbesluit kabinet: verbod noodzakelijk


Slide uit eindpresentatie

Van de positieve associatie tussen vuurwerk en voetbal willen we dus af. Het is verleidelijk om dan nieuw beleid te richten op de groep die nu verantwoordelijk is voor het vuurwerkgebruik. Wij denken dat dit de foute focus is. Er zijn groepen supporters in stadions die ofwel vuurwerk tolereren, ofwel het gebruik ervan aanmoedigen. Als we die groepen zo ver kunnen krijgen dat ze vuurwerkgebruik afkeuren, dan wordt de bovenlaag steeds meer gezien als een paria, in plaats van als ‘sfeerverhoger’ of ‘echte voetbalfan’. Dit, in combinatie met stevige handhaving en een maatschappelijke campagne met voetballers en voetbalclubs, kan de maatschappelijke opinie in beweging zetten.

Design denken
De Challenge was eigenlijk een masterclass design denken. In het design denken staat het voortdurend toetsen van je voortgang centraal. Wil je in korte tijd van een casus naar een oplossing gaan, dan moet je constant open staan voor het volledig veranderen van je ideeën. Op die manier kwamen we tot de beste combinatie van eigen inzichten, literatuur en praktijkervaringen. Denken, Maken, Testen, Verbeteren.

Klik hier voor het verslag over de Bestuurskunde Challenge 2018

Categorieën: Geen categorie

nl_NLDutch